Tuesday, September 1, 2009

Sejarah: Kisah dari Kubur

Mengapa saya suka belajar History di kolej berbanding Sejarah di sekolah?

Mungkin kerana analisanya lebih dalam dan lebih teliti. berbanding Sejarah di sekolah yang tidak menganalisa langsung dan lebih banyak menghafal untuk peperiksaan.

Mungkin juga kerana belajar History of Europe sebagai orang Malaysia membuatkan kita memandang sejarah mereka dari sudut yang lebih neutral.

Berbanding belajar Sejarah Malaysia yang menunjukkan kita di pihak yang baik dan kita sudahpun dipengaruhi oleh cerita-cerita orang tua dari kecil.

Kurang analisa, mungkin penyebab sahabat2 sebaya saya tidak faham dan membuat tafsiran sendiri tentang kepentingan Sejarah di negara kita.

Berapa ramai yang mengambil serius kata-kata hikmat 'mereka yang tidak tahu sejarah, akan mengulanginya'?

Mempelajari secara teliti (in comparison to what have i learn before for SPM) tentang naik turun bangsa Barat, saya sedar sekarang kepentingan sejarah.

Nampaknya Malaysia ada menunjukkan tanda-tanda masalah yang membelengu mereka yang sudah jatuh sebelum ini.

Berapa ramai yang sedar akan kenyataan ini?

Bukan kepimpinan dan ahli politik semata-mata, malah berkisar tentang rakyatnya juga. kita secara keseluruhan mewakili tanda-tanda bangsa yang bakal jatuh semula.

Mungkin kejatuhan kedua yang terbesar semenjak penakhlukan Portugis.

Tapi berapa ramai yang sedar?

Kalau belajar Sejarah semata-mata untuk 1A SPM.

Berapa ramai tahu apa yang terjadi sebenarnya kepada Chin Peng setelah kegagalan PKM untuk menyebarkan ideologi mereka tidak lama dahulu?

Berapa ramai yang tahu yang dia sudah diberikan peluang pengampunan selepas mereka tumpas sebelum ini ?

Sejarah untuk 1A SPM.

Memanglah tidak masuk silibus.

Tapi ia sejarah yang mengajar kita untuk jangan mengulang kesalahan yang sama.

Sebab itu saya minat subjek Sejarah. Mungkin kerana Pn Zainiyah yang mengajarnya dahulu. Tapi kerana saya minat.

Kerana saya berharap saya tidak menumpang nasib malang mereka yang sudah jatuh dan berkubur.

No comments: