Friday, December 18, 2009

Ibuku dan Multi Tasking

Wanita dikatakan lebih versatile dalam melakukan kerja.

Merujuk kepada kebolehan mereka untuk multi task, melakukan pelbagai kerja dalam satu masa, mmg tidak hairan mereka boleh lebih versatile, atau lebih serba boleh.

Berbanding dengan lelaki, lebih ramai wanita dalam pemerhatian saya boleh menonton televisyen sambil berbual melalui telefon bimbit.

berbanding lelaki yang jika diganggu panggilan sudah pasti tidak boleh lagi menumpukan perhatian terhadap apa yang ditontonnya.

Pemerhatian seorang pakar seperti saya.

Pagi ini, jam 9, kami sekeluarga akan bertolak ke Indonesia. bercuti.

Ayah saya terpaksa bertolak lebih lewat sehari kerana terpaksa menguruskan sesuatu.

Maka tinggallah Ibu saya seorang untuk menguruskan 5 orang anaknya yang turut serta dalam percutian ini. 5 termasuk saya.

Disebabkan kakak dan abang saya terpaksa bekerja, maka mereka tidak akan mngikuti percutian kali ini, menjadikan saya sebagai abang besar dikalangn adik2 yang empat.

Malam sebelum bertolak, beberapa jam lalu, Mama menyuruh adik2 berkemas, kerana mereka leka menonton tv dan melayari Internet.

'Menyuruh' disini bermaksud memarahi dengan pitch suara yang tinggi. maka beratur lah adik2 dengan muka tidak puas hati berkemas.

Perhatian dan pujian perlu kepada Mama kerana dia 'menyuruh' sambil dia sedang melipat bajunya sendiri dan sedang berborak dalam telefon sambil menyuruh saya untuk fotostat kertas penyata penerbangan untuk Abah.

Bukti wanita cemerlang dengan multi tasking.

Sebagai abang besar, dengan ketiadaan abang, angah, dan abah, maka saya terasa terpanggil ingin membantu.

selesai mereka mengemas barang, mereka menyambung aktiviti asal, menonton Tv dan melayari internet.

"Syamil, pergi tido. kan besok nak bangun awal. Alya, dah. tutup tv. Kakcik, baju untuk pakai besok dah prepare?" arah saya sambil berlagak abang besar yang hebat.

Semua beransur masuk ke kamar tidur masing2.

Walhal saya yang nak layan facebook dan tulis post baru ni..

No comments: