Friday, December 4, 2009

Selepas dua bulan

Bila badan sudah bertambah berat, segala benda menjadi susah.

Nak bangun tidur susah,

Nak mandi pagi susah,

Nak belajar susah,

Nak dengar cakap susah,

Nak senaman susah,

Nak turun makan pun susah.

Jadi kenapa tak turun berat?

Kerana jarak makanan dengan tangan adalah dalam lingkungan capaian.

Amat berbahaya.

Rumah saya, ibarat syurga penggemar makan.

Dengan kemahiran memasak yang dianugerahkan Tuhan kepada mak saya dan kak sah,

Segala bahan mentah di dalam atau luar peti ais ditukar mereka menjadi sesuatu yang menaikkan selera dan nafsu makan.

Kalau kita makan, "Ish, alang ni makan banyak sangat dah ni alang. risau mama. alang dah kena amalkan pemakanan sehat ni"

Kalau kita tak makan, "Ish, alang, meh la makan, tolong habiskan lauk ni."

Apakah salahku?

Adik Anis bertanya buat kali ke-5 dalam masa seminggu,

"Alang, bila nak pergi swimming ni? kata nak bawak Anis"

Untuk kali ke-5 saya menjawab

"Nanti pagi besok/petang ni alang bawak"

atau

"Anis pergi tanya mama dulu. kalau mama bagi pergi, alang bawak." mengetahui mak saya tidak akan membenarkan dia keluar berenang dengan saya sahaja. Takut tak reti jaga adik.

Tiba2..

"Alang, Anis dah telefon. mama kata tunggu dia balik, nanti dia hantar kita"

Berat badan..

No comments: