Wednesday, December 23, 2009

Catatan setelah pulang dari Indonesia

Kias

Pagi 18 Disember di LCCT mengungkap sejarah bermakna dalam hidup saya.

Akhirnya, saya akan menaiki kapal terbang ke luar negara berbanding perjalanan dalam kereta ke Singapura atau Sg. Golok.

Saya akan berangkat untuk bercuti di Indonesia bersama keluarga. Jakarta dan Bandung.

Walaupun pagi itu diselitkan dengan drama ketidak mampuan saya untuk hidup normal, saya tetap duduk di wheelchair dengan senyuman yang menawan hati sendiri.

Sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno-Hatta, kami disambut Pak Ali (old school seyh nama. respect), tour guide. walaupun tanpa kehadiran Abah yang terpaksa datang 2 hari lewat atas urusan kerja, semua nampaknya berjalan lancar dengan mood Mama dan adik beradik lain nampak ceria.

Rombongan termasuk Umi dan Baba (pakcik dan makcik saya) serta sekumpulan lagi peserta dari Kedah.

Lawatan ke Indonesia menyaksikan kami menghabiskan 70 peratus masa membeli belah di Jakarta dan Bandung kerana harga barang yang menarik uang dari dompet.

Walaupun saya bukanlah penggemar beli belah, saya turut menghabiskan uang yang diperuntukkan oleh Mama kepada saya untuk membeli beberapa item atas dasar ingin menghabiskan masa terluang.

Selain tempat2 membeli belah seperti Mangga Dua dan Pasaraya Tanah Abang di Jakarta dan Chihampelas, Toko Tiga, Pasar Baru, beberapa Factory Outlets di Bandung, kami turut melawat beberapa tempat menarik yang lain.

Gunung Tangkuban Perahu (Bandung), Masjid At-Taawun (Puncak Bogor, Jawa Barat) Taman Safari Indonesia (Bogor), Taman Mini Indonesia (Jakarta), Lubang Buaya dan Monumen Pancasila (Jakarta), Monumen Nasional (Jakarta) dan Masjid Al-Istiqlal (Jakarta)

Sayangnya, setelah beberapa hari di Indonesia, nikmat makanan dikurangkan oleh Allah. saya dan adik, Syamil, kena kembung perut.

Bermaksud, perut kerap sakit dan tidak banyak makanan yang boleh entry.

Mama cakap ini adalah balasan kepada sikap makan banyak kami berdua sepanjang berada di Indonesia.

Bukan salah kami, chef restoran masak sedap. Masakan Padang kebanyakannya.

sepanjang di sana, kami menginap di dua buah hotel, Hotel Batavia (Jakarta) dan Hotel Cemerlang (Bandung). Alhamdulillah, kedua2nya memberikan servis yang terbaik.

Terutama apabila kami menyebabkan pintu bilik kerap kali terkunci dari dalam lantas memerlukan bantuan pihak hotel.

Konklusi, Indonesia memang besar. Jakarta tampak begitu luas. dan sesak.

Mengubah pandangan saya melihat Indonesia secara hampir keseluruhan.

Barangannya begitu murah.

Ceweknya, secara peribadi, tampak lebih cantik.

Makanannya memang tampak pelik dari sudut saya sebagai rakyat Malaysia dan seorang Muslim. (Sup buntut itu sup ekor)

Indonesia tampak lebih terbuka dalam beberapa hal berkaitan agama.

Sejarahnya dalam membentuk bangsa dan agama tersendiri.

Saya kagum melihat kaum Cina di Indonesia menggunakan bahasa Indonesia sebagai pengantar biar diantara mereka.

No comments: