Friday, July 27, 2012

Aku, Abang Dan Public Prosecutor

"kalau kau nak jadi PP ni, kena kuat. Aku tak rasa kau boleh tahan," ujar Abang. Matanya fokus ke hadapan melihat jalan sambil pandu kereta.

Aku pandang Abang.

"Kenapa pulak bang?" Aku bertanya.

"PP ni banyak godaannya. Orang bagi duit, perempuan," jawab Abang. Tangan kanannya memegang puntung rokok yang sudah separuh disedut.

"Maksud Abang?" Aku bertanya buat-buat tidak faham.

"Yelah, kau yang decide nak press charges ke tidak, nak siasat ke tidak. Orang datang dekat kau la nanti," Abang sambung bicara.

Malam ini hanya ada beberapa motor dan kereta di atas jalan raya. Bulan Ramadhan. Selesai berbuka, perut kenyang. Rehat di rumah. Tidak banyak yang ada hati ingin berjimba tengah malam.

" Kita ada pilihan untuk tolak pemberian macam tu," Aku cuba memberikan pendapat sendiri. Usai berkata, Aku berasa dirinya naif.

" Masalahnya yang bagi macam-macam ni bukan orang biasa. Yang ada kuasa, yang ada pengaruh, cable perform. Kau tolak, dia call orang atas, kau kena la transfer entah ulu mana. Sanggup?" Abang bertanya berbunyi retorik.

Aku diam berfikir. Dalam pemikiran Aku, dia berasa dia boleh melaksanakan keadilan. Namun fikir logiknya menyedari realiti kehidupan tidak semudah yang biasa manusia sangka.

"Orang bagi kau 50ribu untuk tak press charge, kau sanggup nak tolak? Bagi perempuan hot depan mata hantar kat rumah, cukup kuat ke kau? Bukan sekali dua offer. Selalu," Abang seolah-olah dapat membaca fikiran Aku.

Kereta merah Abang berhenti di depan kedai makan. Malam ramadhan ini, Abang dan Aku ingin minum-minum.

No comments: