Thursday, April 23, 2009

tangan nak menggenggam

bguslah akhirnya niat nak buat blog ni tercapai. dah lama nak buat, tp asyik berfikir je. fikir2 ni bagus cuma bnyak fikir, jadi macam adik saya yang dah call sambil menangis haritu pasal tension.

so, apa yang saya nak tulis kat blog ni tak bnyak. bnyak jgk kot. kita akan bebincang pasal isu2 best negara dan dunia. sambil saya pun nak jugak berkongsi pendapat pasal isu2 ni.

so, isu general dulu sebagai warm up blog ini, adalah isu yang mendalangi segala apa yang kita buat kat malaysia dan dunia. KEBEBASAN. is it good or bad?

Perdana menteri Perancis haritu kalah kes mahkamah. apakah kesnya? ada sebuah syarikat buat patung PM ni, untuk orang2 yang nak beli and buat sumpahan ke atasnya. si PM ni pun buat la report mahkamah. nak tarik pengeluaran dari pasaran. tapi beliau gagal. kerana apa?

KEBEBASAN untuk bersuara. syarikat ni kata 'ikut suka hati kami lah bang. kata kebebasan untuk bersuara? patung comel ni suara kamilah' so, PM kalah. sebab dasar negara yang dipimpinnya sendiri.

KEBEBASAN ni, anugerah tuhan untuk kita agar mudah melakukan apa yang kita mahukan. tapi bila disalah guna, baguskah? orang kita dulu mintak merdeka dari penjajah, kan bagus. boleh BEBAS memimpin negara sendiri dari sebarang pengaruh orang luar.

tapi kita manusia, mana pernah puas.. nak lagi bebas. sampai satu tahap, ada yang berkata, 'biarla kami bebas nak cakap and buat hape pun. nak cakap baik ke buruk ke, hak kami'. anak-anak, jangan ikut macam ni. sebab tu la ramai orang x dengar cakap mak bapak dah..

so, kebebasan mutlak, bukan jawapan dunia yang aman. kebebasan wajar dihadkan. WARNING, MENGHALANG ORANG YANG BERCAKAP BENAR, YANG MENDEDAHKAN MASALAH ADALAH SAMA SEKALI TIDAK WAJAR. hadkan demi kebaikan.

kalau ada budak kecik lari2 tepi longkang besar, apa patut kita buat? bebaslah kita manusia, tapi berjaga2lah. berfikir dahulu adalah lebih baik dari bertindak melulu.

ps: saya baru berdarah kaki kerana terus gelongsor dari batu yang tajam dibawahnye ke dalam air laut tanpa berfikir terlebih dahulu. bebas rasanya


2 comments:

Syukri Sapuan said...

aha. itu dia buah fikiran bernas yg pertama dikeluarkan oleh kash berimbun..

good2..

selamat mengeblog.

Penagih Cinta said...

Gaya bahasa anda ketika bermadah melalui online blog mengingatkan saya kepada pelakon Zahiril Adzim.

zahiriladzim.blogspot.com