Monday, April 27, 2009

payah nak ajar

yup, baru balik semalam(26 april) dari pertandingan yang membentuk saya ni menjadi seorang manusia yang hebat. IIUM Interschool debate championship. 

meeting some UIA students that i know, they said that 'ko tu dah tua, sdar2 diri la sikit, tak payah nak join INTERSCHOOL ni'. they were joking. 

as usual like last year, i was there to help my junior winning. and as usual my former school sent 2 teams. team a, hanis, azman, husna and afiq. team b, wawa, nabihah, maisarah and dalila. arrving, at 2.30pm, i managed to watch their first match, team A. not much improvement since i left them last year.

team A n B menang 1st round. team b, maisara menunjukkan belang beliau dengan dapat best speaker. hm.. tapi terlalu banyak kesilapan mereka. 

saya terus menjalankan tugas mulia selepas match pertama,  memaki mereka berkenaan kesilapan mereka. nampaknya lebih sedar diri sdikit kmudian.. 

2nd match nampak sedikit improvement namun mereka nampanya tertekan sedikit. mungkinkah makian berhemah saya memberikan kesan yang begitu rupa? saya risau. selepas match, makian dengan nada yang lebih lembut. husna mula mengalirkan air mata. 

hah! ini sudah complicated. Husna pun cakap dia cuak takut sbb kelemahan dia, team akan kalah (fuh.. bukan sebab makian saya) i said to her, dont worry. in a long going competition like this, improvements from each round will help u. dia tenang sedikit. 

3rd match, kalah. argh.. namun disebabkan selsema dan hidung yang tersumbat, say tak larat nak maki dengan spenuh tenaga. lalu saya tukar strategi, melihatkan muka mereka yang btul2 down. saya nasihat dengan lembut. ' a team will lose if they are not sincere to each other.' so, di hadapan saya, bersaksikan bilik yang sejuk bagai ais kacang berskala besar, mereka meluahkan perasaan seikhlas hati diantara satu sama lain. 

air mata, ekspressi muka negatif, dan lain2 terbentuk. banyak rupanya yang mereka x puas hati sesama sendiri. selepas release semua tu, Alhamdulillah, mereka mula tersenyum. (makian saya tidak dinyatakan sebagai punca kesedihan oleh mereka).

lalu, besok pagi menunjukkan improvement yang agak mendadak bagi azman, hanis dan husna. mereka menang kesemua 3 perlawanan. Nabihah n wawa turut berjaya mendapat best speaker di round2 seterusnya. saya berambus ke kolej Lembah beringin semula pada petang itu. GOOD LUCK INTEGOMB.

p/s: beberapa minit selepas post ni dipublish, berita kekalahan mereka sampai ke tangan saya.. bukan rezeki nampaknye. xpela.

No comments: