Sunday, August 16, 2009

isu tayang menayang video

Puan H menegur beberapa video yang dilahirkan oleh ilham setiap wakil Rumah di kolej.

video-video dihasilkan sempena pertandingan video Minggu Citra Budaya, anjuran Kelab Kebudayaan Melayu.

tema 'menjunjung adat, memayungi budaya'.

Puan H dalam dilema.

katanya, 'saya ni dalam dilema. ada video-video ni tak menepati kriteria untuk ditayang waktu penutup nanti.'

sambungnya lagi, 'kalau tak tayang, nanti apa kata pembuat video, penat lelah diorang. tapi kalau tayang, bawak maksud lain pulak kat penonton.'

la.. kriteria apa pulaknya puan..

'kriteria saya la.. saya taknak la jadi macam majlis yang dulu tu. lepas tayang video, kena tegur dengan orang atas sebab tak sesuai.'

habis tu, nak tunjuk yang menang sahajakah puan?

'kalau tunjuk yang menang saja, nanti director lain tak puas hati. diorang pon nak video diorang kene tayang.'

semua video tak capai kriteria ke puan?

'tak adalah.. maksud saya, certain-certain house je yang tak capai kriteria saya tu. tapi takkan nak cancel yang diorang punya je'

apa kriterianya yang puan nak?

'tak adalah.. kenapa mesti setiap kali nak buat cerita, mesti cerita dari buruk jadi baik? kenapa
mesti cerita pasal benda-benda Melayu yang tak baik ? itu pun bukan semua orang Melayu
punya perangai. so tak adil la. kenapa tak boleh cerita pasal baik jadi lebih baik. bila anda
buat cerita tentang buruk Melayu, apa sebenarnya mesej yang nak anda sampaikan? yang kita
ni sentiasa macam tu?'

hm.. bukan apa puan. kadang-kadang mereka ni nak buat lawak sahaja puan.

'tahulah nak buat lawak. video kalau serius memanjang mana nak sedap tengok. tapi interpretation orang lain-lain. kalau orang luar tengok video tu, orang bukan melayu tengok
cerita tu, apa yang diorang dapat tentang kita Melayu ni? Kalau nak tunjuk yang baik-baik pun
seolah-olah sarkastik semata-mata. kalau sekali sekala video macam ni
saya pun tak kisah. tapi dah memanjang sejak tahun-tahun dulu, asyik-asyik tunjuk yang kita ni
teruk memanjang. jarang ada nak tunjuk baiknya.'

jadi, akhirnya Puan H dan ahli jawatankuasa bersetuju menayangkan semua video.

bagi saya ada sebab Puan H risau.

kita perasan, realiti menunjukkan umat Melayu tidak menjadi semakin baik.

mungkin kita mencapai kejayaan di sana sini, tapi moral kita semakin mundur, mampir ke arah kemunduran akal dan hati.

sedang carutan pemimpin menjadi perkara biasa.

mungkin kita tidak sedar, kemunduran moral begitu tebal menyelimuti perasaan kita sehingga kita hanya tahu berfikir bagaimana ingin menjadi lebih baik.

sebab itu video yang ditayangkan hanya mengenai buruk menjadi baik.

kita terlupa, dengan menunjukkan baik menjadi lebih baik, kita turut dapat mencari jawapan kepada masalah kemunduran nilai yang kita alami.

cuba fokus kepada kekuatan selain cuba membaiki kekuatan..

tapi di zaman ini, apakah kekuatan yang kita ada?

Islam.. tapi ramai juga yang dah lupa. Melayu itu Islam. tapi Islam bukan Melayu.

hm.. saya buntu.. ada cadangan lagi?

ini pendapat saya.

saya turut risau selepas itu akan penerimaan orang lain tentang video yang nak ditayangkan.

saya salah seorang pembikin video-video tersebut.

No comments: