Sunday, August 9, 2009

sedar dirikah?

kesedaran diri bermula dengan banyak sebab..

ada sebab dimarah orang.

'kau fikir aku ni apa? aku juz nak mntak tolong je sbab dah xde orang nak tolong. itupun kau tak boleh tolong?'

ada sebab merasakan diri mendapat hidayah.

'waktu aku form 3, ada la seorang tabligh approach aku dengan kawan-kawan rempit aku. lepastu, dia adalah bagi nasihat, dan aku mulai sedar. semenjak dari itu, aku mula semangat nak belajar. then, aku perform dalam PMR.'

ada sebab melihat perubahan diri pada orang yang terdekat dan kita pun nak jugak.

'kau kene banyakkan bersabar kash.. dulu aku pun macam tu jugak. tapi aku tak dekat dengan Allah dulu. sekarang, aku dah lebih tenang..' (diri sendiri: nak jadi macam dia lah.)

segala dialog adalah berdasakan kisah benar dengan sedikit ubah suai.

ada seorang pakar motivasi, Dr Elfiky Ibrahim.

dia kata, motivasi yang paling tak tahan lama adalah motivasi luaran. contohnya, program-program motivasi, nasihat dari ibu-bapa, motivasi dari cerita-cerita inspirasi seperti cicak man, sepet, dan sebagainya.

motivasi yang paling tahan lama adalah motivasi dari diri sendiri.

motivasi yang paling menimbulkan kesedaran diri.

bila kita lihat, berfikir jauh ke dalam, dan dengan sendirinya, cuba untuk bangun dan membuat perubahan.

ketika itu mungkin Tuhan memberikan kita cahaya untuk memudahkan hati dan akal berinteraksi.

susah untuk mendapat kesedaran diri begitu rupa..

saya sendiri pun dikejut dengan satu panggilan mesej pada jam 4.59 pagi untuk terasa seperti kesedaran diri dan menulis post ini.

inipun rasanya faktor luaran jga dan tidak akan kekal lama..

namun kita perlu usaha untuk kekalkannya..

seronok bangun pagi.

saya perlu solat Subuh sekarang.. moga mendapat cahaya.

No comments: