Tuesday, September 1, 2009

Saya Belum Merdeka

sahur pada hari ini suram.

Nasi, ayam paprik, sup sayur dan milo suam tidak menceriakan suasana.

Semalam mendapat berita, bapa salah seorang sahabat baik saya, Ismah, kritikal di ICU. Semoga pulih dan meneruskan perjuangan di muka bumi Allah ini uncle Zainuddin. Doakanlah.

Merdeka yang ke-52 pula dirasakan kosong.

Hari ini juga exam AS trial bermula.

nampaknya saya belum merdeka lagi.

Mungkin merdeka seorang pelajar adalah apabila ia merdeka daripada sebarang tekanan peperiksaan?

Mengapa agaknya ya?

Bila hidup dirasakan suram, penyelesaiannya adalah kembali kepada cara ketika kita bahagia dahulu.

Tak kan nak kembali kepada zaman Tadika dulu?

Atau mungkin, kembali kepada 2 tahun yang lalu..

Tapi, yang suram akan tetap terjadi.

Sanggupkah kita melaluinya lagi?

Mungkin penyelesaiannya salah.

Masa silam hanya mengikat jiwa kita.

Kita maju ke hadapan, jangan berundur lagi, jangan pandang belakang.

Ada kegembiraan lain yang menanti.

Sahut mana tangan yang dihulurkan.

Hulurkan tanganmu jua.

Setiap langkah diambil kira.

Kepercayaan dan doa penunjuk jalanNya.

Manusia akan benar-benar bahagia, apabila rohnya kelak diterima ke Syurga.

Saya mahu bahagia.

Mungkin tika itu, saya akan merdeka.

Ngomelan peribadi. Biasalah.

No comments: