Monday, June 8, 2009

oh tidak..

ah, menyampahnya orang yang perasan bagus.

sedang menunggu giliran bermain badminton pada suatu hari di Multi Purpose Hall di kolej, ada seorang sahabat datang, mr S, bukan nama sebenar. mr S, dengan badan yang sasa, serta senyuman yang jujur (pernyataan tidak bermaksud apa2), mampir ke arah saya.

ketika itu satu permainan baru habis. jadi, mr S yang baru datang ni nak mainlah jugak badminton.

ketika itu ada seorang yang ingin berpasangan dengan mr S ni. kita namakan mr A. main double la. court badminton hanya ada 3. jadi semua orang sedia maklum bahawa untuk memaksimumkan bilangan orang yang boleh main setiap sesi, selalunya pelajar akan main secara double.

tetapi, terjadi benda yang tidak sedap pada mata saya yang melihat dan telinga saya yang mendengar

mr S yang baru sampai itu cakap benda yang berisiko tinggi untuk menyakitkan hati orang lain.

katanya kepada mr A " laa.. konfem kalah punya kalau partner dengan kau. aku taknak la. Kash, jom partner dengan aku". mr S ajak saya pulak.

saya terkesima dengan apa yang dicakapnya. mengapa dikata sedemikian rupa kepada mr A itu. kalau betullah lemah sangat mr A tu, tak perlulah nak dihina begitu. mr A beransur ke court lain.

saya duduk terdiam sambil memandang ke arah mr S. saya cakap "eh tadi kan si mr A dah ajak kau partner dengan dia, pergilah main dengan dia."

mr S mencebikkan bibir dan memandang ke arah orang lain untuk diajak menjadi partner.

saya cukup tidak suka golongan2 seperti ini.

bukanlah hak saya untuk menghakimi seseorang. mungkin mr S ketika itu terlepas cakap.

tetapi, pengalaman bersama mr S mengajar saya bahawa dia turut suka bercakap besar dan kadangkala merendahkan orang lain.

ketika post ini ditulis, saya masih berfikir, bagaimana nak menegur beliau dengan baik. (sesiapa ada nasihat, boleh la beritahu)

saya tahu, tidak baik untuk bercakap di belakang orang dan saya juga bukan manusia persis malaikat. tapi niat saya adalah untuk memastikan ada pengajaran yang dapat diambil.

pengajarannya, bagi pendapat saya, ialah jangan memandang rendah orang lain. sehebat mana manusia, Tuhan semudah2nya boleh menarik smula kehebatan itu. jaga hati kita sesama manusia, kerana kelak, ketika susah, selain Tuhan, kita akan pinta pertolongan sesama kita juga.

hidup bermasyarakat, bukan hidup seorang. mintak maaf mr S atau sesiapa sahaja kalau ada terasa hati.

4 comments:

Syukri Sapuan said...

biasa bukan jumpa org yang begini?.

siapa suka org mcm ni, sila angkat tangan!!!


gaya penulisan haq mohaidin yang aq tiru.


haha~

Penagih Cinta said...

Manusia semua sama di sisi-Nya. Tiada manusia yang maksum.


By the way, saudara Kash..

Pendapat saudara tentang video Language Kebangsaan?

http://www.youtube.com/watch?v=cneEyAy9r1k

Bolehkah saudara buat satu entri baru tentang video tersebut? Saya ingin mebaca pendapat saudara jika boleh. =]

amirah syahirah said...

salam, kash..hmm,,bce ko pnye post nih, tringt dulu aku ngn ain(merangkap kwn baek) pernah gaduh sbb badminton jgk..situasi die lebih kurg je mcmne mr.H buat kat mr.A..ktorg lame tak lame la tak bertgur(aku tak sure),.aku pulak klo org buat dah tak suke, so biar jela ape boleh buat,.tp, sbnrnyer kesedaran perlu ade kat mr.H utk pg mintak maaf dan kena sedar yg dy tuh melampau..i2 sebabnye kte sbg manusia kene doa spy hati lembut dlm ape jua terutama apbl menerima teguran..mane tau, lps mintak maaf bley jd very close..lepas je kejadian 2, aku rase aku ngn ain jd rapat btul..share almost everythg! so, aku doakn smoga mr.H sedar dan tdk jd org yg angkuh(nauzubillah)..okes..sori la ek merepek kat sini('_~)

amirah syahirah said...

btulkn..mr.S..huhu